Attila-vonal

Tábori erődítések Budapest körül 1944

Moderátorok: csart, bunkerman

Attila-vonal

HozzászólásSzerző: admin » 2009.05.06. 14:10

Attila I-II-III
admin
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 40
Csatlakozott: 2008.12.28. 08:30

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: pacikusz » 2009.05.07. 07:28

Szia!

Tudnál erről bővebben tájékoztatni:

A Szilas-pataknál az egykori Északi pályaudvar számára készült vasúti hídon és töltésen gyalogsági állásrendszer maradványai találhatóak, mely körkörösen védte hídfőszerűen a hidakat. A hidaktól nem messze a Szilas-patak árterétől nem messze pedig kis betonbunkerek láncoalta található, melyet vélhetőelg gyalogási állások is összekötöttek (a légifelvételek alapján).

Leginkább az Északi pályaudvar és a vasúti hidak érdekelnének...
Előre is köszi!

Üdv!
pacikusz
 
Hozzászólások: 19
Csatlakozott: 2009.04.28. 05:38

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: bunkerman » 2009.05.07. 11:32

pacikusz írta:Leginkább az Északi pályaudvar és a vasúti hidak érdekelnének...


Szia!

Az északi pályaudvar egy szép terv maradt, melyből kevés valósult meg. Budpest déli, keleti és nyugati pályaudvara mellett egy északit is terveztek megépíteni, ezt azonban keresztülhúzta a történelem. A Monarchia szétesett és Magyarországtól elcsatolták az ismert részeket. A pályaudvar megépítése pedig immár belügyből nemzetközi üggyé vált a vesztes háború után, mikor is Csehszlovákia tiltakozott ennek befejezése ellen, mivel ebben a fenyegető magyar agressziót vélték felfedezni. Nevezetesen a pályaudvar ténye azt a gyanút keltette északi szomszédainkban, hogy ezt felvonulási célból építjük egy támadó háborúra felkészülve. A pályaudvar építése le is került a napirendről, sikeresen megtorpedózták azt északi szomszédaink. Az addig elkészült építményeket pedig úgy hagyták, így a hidakat is.

Bunkerman
bunkerman
 
Hozzászólások: 377
Csatlakozott: 2009.01.12. 13:18

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: pacikusz » 2009.05.07. 16:47

Szia!

Kösz a gyors választ! :D Van róla tudomásod, hogy kb egy évvel ezelőtt a kérdéses helyen "rendezték" a terepet+patak medret? A hidak már nincsenek meg, lebontották őket és a töltést is erősen megrongálták. Úgy tűnik, hogy a térségben minden háborús mementó útjában áll vkiknek. Sokáig Újpalotán laktam és gyerekként rengeteget jártunk az erdőben. Nem is gondoltam, hogy az a sok arrafelé húzódó lövészárok+a hidak+töltés+bunker a háborúból maradtak fent. Mivel három katonai alakulat is volt a közelben, azt gondoltam, hogy ők ásták gyakorlatozási célokból. :roll: Nagyot koppant az állam amikor az idézett cikket elolvastam. :D Emlékszem, hogy a lövészárok rendszer egészen a Szentmihályi útig húzódott a töltéssel párhuzamosan és addig látható és bejárható volt amíg az Az Asia Center meg nem épült. Akkor szépen eldózerolták . :cry: Egyébként a szánkódombtól jobbra az erdőben van egy kis magaslat, itt is vannak még lövészárkok és emlékezetem szerint egy nagy mélyedés is, ami talán ütegállás(?) lehetett. Bocsi az anekdotázásért! :D

Üdv!
pacikusz
 
Hozzászólások: 19
Csatlakozott: 2009.04.28. 05:38

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: csart » 2009.05.07. 21:16

Tényleg lebontották :o ...
Magyarország a végtelen emberi butaság hazája, ilyen gyalázatos cselekedet nem tudom kinek juthatott eszébe. ki az az állat akinek ez egyáltalán eszébe jutott? Kit zavart az a három híd a város határában ahol a kutya se jár?
gyanús , hogy van egy "Mit rombolhatnánk még le EU-s pénzen minisztérium".
Egyébként az M0-ás egy jó részét is ennek a projektnek köszönhetjük , mivel a vasúti töltés megépült egy 5 km-es szakaszon és a nyomvonal pont erre került rá, mivel itt valószínúleg nem kellett kisajátítani a területet. Ez volt a hála...
csart
 
Hozzászólások: 249
Csatlakozott: 2009.01.04. 21:48

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: pacikusz » 2009.05.08. 11:23

Hali!

Abszolút egyet értek veled!!!!!!!!! :oops: :oops: Én is értetlenül állok....( Komolyan majdnem fenékre ültem amikor megláttam, hogy mit műveltek...és akkor még nem is sejtettem mekkora történelmi kincsről van szó!!!) Hisz nem csak háborús, de műszaki mementó is volt egyben. Sajna ez is bekerült "Az unokáink sem fogják látni" virtuális panoptikumába. :( :( :(
Egyébként tudsz még mesélni a pályaudvarról? Volt más kézzel fogható v. látható építmény a hidakon és persze a töltésen kívül? Mikor kezdték kb. építeni? Esetleg kép v. terv fellelhető?

Üdv!
pacikusz
 
Hozzászólások: 19
Csatlakozott: 2009.04.28. 05:38

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: bunkerman » 2009.05.10. 06:34

pacikusz írta:Egyébként tudsz még mesélni a pályaudvarról? Volt más kézzel fogható v. látható építmény a hidakon és persze a töltésen kívül? Mikor kezdték kb. építeni? Esetleg kép v. terv fellelhető? Üdv!


Sajnos nincs csak egy korabeli térképrészletet tudok mutatni a vágányokról, ami a semmibe vezet, jól látható, hogy a hidak ekor már megvoltak, a vágányok viszont nem értek el odáig, de egyértelmű, hogy arra mentek volna tovább.

Kép
bunkerman
 
Hozzászólások: 377
Csatlakozott: 2009.01.12. 13:18

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: pacikusz » 2009.05.17. 21:00

Szia!

Köszönöm az infót :!: A hétvégén sétáltam egyet az érintett környéken és fotóztam is. Felfigyeltem egy a vasúti töltést keresztül vágó mély hosszú árokra, ami a patakkal volt párhuzamos. Talán ez is egyfajta harckocsi akadály lehetett? 4 betonbunkert találtam majdnem szabályos sorban a töltés és az M3 között, kettő elsüllyedt v. felrobbant egy fedett és ép, egy pedig fedetlen.

Kép

Ez utóbbi számomra úgy tűnt, mintha csak félig készült volna el..(már mint, hogy nem fedték be földel :) )lehetséges, hogy így van? Meglehetősen kicsik, lehet tudni, hogy milyen célból épülhettek? A két éppen maradt között felszántották a mezőt egy széles sávban és feltűnően más színű volt a talaj a bunkerekkel egyvonalban, nyilván az összekötő árokrendszer maradványa.

Kép

A menyasszonyomtól balra. :lol:

Ha a többi fotó is érdekel (vkit), szívesen rendelkezésre bocsátom! :D

Üdv!!!
pacikusz
 
Hozzászólások: 19
Csatlakozott: 2009.04.28. 05:38

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: pacikusz » 2009.05.19. 06:55

Kép

Hát ennyit a "tájrekonstrukcióról", volt híd..... nincs híd :!: :evil: :evil: :evil:
pacikusz
 
Hozzászólások: 19
Csatlakozott: 2009.04.28. 05:38

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: csart » 2009.05.19. 08:40

Szia Pacikusz!

Ezek még valószínűleg az 1vh alatt készült lőszerfülkék. Ezen a területen mi is erről a négyről tudunk, de ilyen fülkék É-Budától egészen D-Pestig megtalálhatóak, valószínűleg később integrálták őket az Attila III vonalba. A világosabb sáv az árokrendzser maradványa, van egy kis írás a régebbi cikkek között erről a részről. Az erózió és a mezőgazdaság miatt nincs rajta föld, még fiatalabb bunkerek esetén is általánosan tapasztalható jelenség, hogy a tetejét és oldalát borító föld eltűnik.
csart
 
Hozzászólások: 249
Csatlakozott: 2009.01.04. 21:48

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: bunkerman » 2009.05.20. 12:54

pacikusz írta: Ez utóbbi számomra úgy tűnt, mintha csak félig készült volna el..(már mint, hogy nem fedték be földel :) )lehetséges, hogy így van? Meglehetősen kicsik, lehet tudni, hogy milyen célból épülhettek?


Szia!

Kérdésedre reagálva, hogy mi célt is szolgáltak: lőszerfülkék lehettek és még a II. világháború előtt épültek. Budapest körül mindkét oldalon találtni ilyeneket, Budai-hegyekben a vitorlázó repülőtér környékén, vagy Róka-hegyen (Üröm közelében) épúgy megtalálható, mint Pestújhelyen, vagy a XXIII. kerületben. A Budai-hegyekben lövészárok rendszer is tartozik hozzá. Máshol is akad azért gyalogási állások nyomai ezek körül.
Nincs róla írásos anyag, ami tanúskodna, hogy pontosan mikor épült, dede a Pestújhelyi szakszon valószínű, hogy intergálták az Attila vonal védelméhez.

A vasuti hidak elbontása elég sajánlatos, és nem kicsit lehetett költséges. Így puszulnak el az ipari műemlékek az országban.

Bunkerman
bunkerman
 
Hozzászólások: 377
Csatlakozott: 2009.01.12. 13:18

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: pacikusz » 2009.05.20. 17:53

Sziasztok!

Köszi a tájékoztatást! ;)


"Budapest körül mindkét oldalon találtni ilyeneket, Budai-hegyekben a vitorlázó repülőtér környékén, vagy Róka-hegyen (Üröm közelében) épúgy megtalálható, mint Pestújhelyen, vagy a XXIII. kerületben. A Budai-hegyekben lövészárok rendszer is tartozik hozzá. Máshol is akad azért gyalogási állások nyomai ezek körül."


Ezekről a helyekről kaphatnék némi pontosító útbaigazítást? Szeretném felkeresni őket!:D


"A világosabb sáv az árokrendzser maradványa, van egy kis írás a régebbi cikkek között erről a részről."

Ez a kis szösszenet is érdekelne, ha idézni tudod. ;)
Előre is köszi :!: :!: :!: :!:

Üdv!
pacikusz
 
Hozzászólások: 19
Csatlakozott: 2009.04.28. 05:38

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: pacikusz » 2009.05.20. 17:59

Hali!

Érdekelne, hogy a Csömöri és a Szilas patakok között egykor húzódó harckocsiárokból maradt-e valami napjainkra is látható formában? Böngésztem egy ideig a Google Earth-t, de nem láttam semmi erre utaló jelet. :)

Üdv!
pacikusz
 
Hozzászólások: 19
Csatlakozott: 2009.04.28. 05:38

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: csart » 2009.05.28. 08:24

A mezőgazdasági munkák megindulásakor ezen a részen mindent betemettek, így nem is látszik semmi.
Csak helyszíni bejárással lehet sejteni az egykori vonalát , egészen optimális körülmények között(pl.:amikor sarjad a búza az árkok helyén sötétebb színű).
csart
 
Hozzászólások: 249
Csatlakozott: 2009.01.04. 21:48

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: orinoco » 2009.06.01. 18:56

Ferihegy mellett egy kis darabon még megvan a harckocsiárok az erdőben!
Nem egy nagy látvány, de azért ott van.
orinoco
 
Hozzászólások: 52
Csatlakozott: 2009.01.19. 09:56

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: pacikusz » 2009.06.01. 21:38

orinoco írta:Ferihegy mellett egy kis darabon még megvan a harckocsiárok az erdőben!
Nem egy nagy látvány, de azért ott van.


Szia!

Nagyjából betudnád tájolni, hogy merre is keressem? ;)
Előre is köszi :!:

Üdv!
pacikusz
 
Hozzászólások: 19
Csatlakozott: 2009.04.28. 05:38

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: orinoco » 2009.06.02. 08:58

Igen, persze!

Este megnézem térképen és bemásolom.
orinoco
 
Hozzászólások: 52
Csatlakozott: 2009.01.19. 09:56

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: orinoco » 2009.06.02. 17:54

Ez közvetlenül Ferihegy előtt van, a kép alsó szélén a gyorsforgalmi, ez pedig a Határ erdő.
Szerintem így megtalálod , ha nem akkor keresek valami utca nevet .

A hkárok az a sötétebb zöl sáv az erdőben(kép jobb alsó oldalán található két fotóponttól balra), meg lehet találni , mert a kis utcától megy arra gyalogút(a házaknál érdemes megállni és onnan besétálni).

Kép
orinoco
 
Hozzászólások: 52
Csatlakozott: 2009.01.19. 09:56

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: bunkerman » 2009.06.06. 12:46

Egy kis részlet az Attila III. környéki lakosság emlékezéseiből, Isaszeg hogy is élte meg a háborút:

A keleti front közeledtével a német-magyar hadvezetés hozzálátott az ország fővárosát körülvevő védelmi állások kiépítéséhez. Isaszeg térségén is keresztülhúzódott a Budapestet keletről védő úgynevezett Attila vonal első és második árokrendszere, melynek munkálatait augusztus hónapban kezdték meg. Mintegy ötszáz katona- és polgári ruhás lengyel férfit hoztak a faluba, akiket a koronauradalmi erdőben felállított barakkokban helyeztek el. Szeptemberben aztán további több száz (elsősorban zsidó) munkaszolgálatost is a helyszínre vezényeltek a polgári lakosságot is tankcsapdák építésére kényszerítve. A több kilométeres vonalakon dolgozók közül több munkaszolgálatos és lengyel megszökött, amit a keretlegények terrorintézkedésekkel igyekeztek megakadályozni: a temetőben hat szökött magyar katonát végeztek ki.

Szeptember végén a hadvezetőség a lengyeleket Vécsi István községi bíró gondjaira bízta. A helyi lakosság rokonszenvvel kezelte a hazájukat elhagyni kényszerülőket, és élelemmel, ruhával segítette őket. Morgós főintéző az erdészetnél adott nekik munkát. Mindezek ellenére – a visszaemlékezők szerint – november végére már egy lengyel sem volt Isaszegen.

A nyilasok hatalomra jutásával felfegyverzett csapatot szerveztek a nagyközségben, de a lakosság józanságát nem tudták alapvetően befolyásolni. Csupán arra volt erejük, hogy baloldaliságáról ismert tizenkét személyt kényszermunkára elhurcoltak. Októberben a katonai hatóságok felszólították a lakosságot, hogy ürítsék ki a falut, ám ezt Isaszeg népe, élén Vécsi bíróval, megtagadta.

Októberben és novemberben súlyos bombatámadásokat élt át a község, sokan meghaltak, megsebesültek, számos ház elpusztult vagy súlyos sérülést szenvedett. A Katonapallagon, továbbá Isaszeg és Pécel között kiépített hatalmas aknamező a polgári lakosság határbeli mozgását is lehetetlenné tette. A falu népe rettegve várta a front közeledését.

A szovjet II. ukrán front (parancsnok: Malinovszkij marsall) kötelékébe tartozott a 7. gárda hadsereg (parancsnok: Sumilov vezérezredes). Feladatául jelölték meg a Budapestet keletről védő német-magyar haderő felszámolását és a III. ukrán fronttal együttműködve a főváros bekerítését. E hadsereg állományába tartozott a két gyalogos és egy lovas hadosztályból álló 7. román gyalogos hadtest (parancsnok Sava N. tábornok). A román alakulat nem vett részt a december 5-én megindult csapásmérő hadműveletben, hanem annak balszárnyán, a Dány-Isaszeg-Pécel vonalon kellett a főváros felé vonulnia.

A lendületesen előretörő támadó ékek december 12-én érték el Isaszeget, és a Kossuth Lajos utca-Templom u. 25. számú házig (Szathmáry-ház) nyomulva a település egy részét elfoglalták. Itt a 6. német hadsereg állományában álló 13. német páncélos hadosztály és a III. magyar hadsereghez tartozó 10., 12. gyalogos és az 1. páncélos hadosztály megmaradt részeiből álló egységek szívós ellenállásán a támadás megtört, a front a községben két hétre megmerevedett. Ez a polgári lakosságnak nagy pusztulást és rengeteg szenvedést okozott. Egy, az eseményeket átélő falubeli ezekre az időkre így emlékezett vissza: „Nappal a románok, este a németek jöttek be melegedni. Nekünk még a németek állítottak karácsonyfát.”

Az újabb támadásra december 26-án került sor, amikor is sikerült a támadó román egységeknek a Kálvárián, a Vár- és a Pap-hegyen kiépített erődrendszerből kiszorítani a német-magyar egységeket. Az üszkös romok között szenvedő faluban ezen a napon egy különös tragédia is történt: a hetek óta kimerülésig dolgozó dr. Benkó András orvos és felesége öngyilkosságot követett el, a falu orvos nélkül maradt.

Isaszeg nagyközségben 1944 karácsony másnapján, december 26-án, tizennégy napos utcai harc, ostromállapot után lett vége a háborúnak. Az utcán, a kertekben szerteszét temetetlen halottak, romba dőlt házak sokasága (ép ház alig volt a faluban), az istállókban, ólakban egy élő állat nem maradt.

A harcoló román egységek tovább haladtak Budapest felé, helyükbe átvonuló szovjet seregtestek érkeztek, a Katonapallagon és a Király-erdőben nagy barakktábor létesült kórháznak és pihenőnek.


Bunkerman
bunkerman
 
Hozzászólások: 377
Csatlakozott: 2009.01.12. 13:18

Re: Attila-vonal

HozzászólásSzerző: pacikusz » 2009.06.07. 18:50

orinoco írta:Ez közvetlenül Ferihegy előtt van, a kép alsó szélén a gyorsforgalmi, ez pedig a Határ erdő.
Szerintem így megtalálod , ha nem akkor keresek valami utca nevet .

A hkárok az a sötétebb zöl sáv az erdőben(kép jobb alsó oldalán található két fotóponttól balra), meg lehet találni , mert a kis utcától megy arra gyalogút(a házaknál érdemes megállni és onnan besétálni).



Szia orinoco!

Köszönöm a segítséget!!! ;) Igyekszem egy kirándulás keretében megtalálni, mielőtt ez is esetleg "eltűnik" a nagy építkezési láz miatt. :(
pacikusz
 
Hozzászólások: 19
Csatlakozott: 2009.04.28. 05:38

Következő

Vissza: Attila-vonal

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég

cron