Föld alatti gyárak az Alpesi erődben

A birodalmi védőállás a Pozsonyi hídfőtől az Adriáig

Moderátorok: csart, bunkerman

Föld alatti gyárak az Alpesi erődben

HozzászólásSzerző: bunkerman » 2009.07.30. 10:13

A Birodalmi Védőállás szorosan kapcsolódik az Alpesi erődhöz, mely kiépítettség tekintetében a védelmi létesítmények esetében inkább papíron léteztek, mint a valóságban. Azonban az elképzelés nem volt légből kapott, hogy az Alpesekbe visszahúzódva a németek további védelemre rendezkednek be kihasználva a természeti adottságokat. A hosszú távó tartós védelemhez viszont megfelelő iparra is szükség volt, mely védve volt a szövetséges létitámadások elől is. Ezért már 1944 során elkezdték elkészíteni az Alpokban a föld alatti gyárakat Németország és Ausztria területén.

Kép
bunkerman
 
Hozzászólások: 377
Csatlakozott: 2009.01.12. 13:18

Re: Föld alatti gyárak az Alpesi erődben

HozzászólásSzerző: bunkerman » 2009.07.30. 10:37

Az első föld alatti gyár amit bemutatnék a Bergkristall.

Fekvés: Sankt Georgen an der Gusen (Ausztria)
Kódnév: Bergkristall
Hasznos gyárterület: 50.000 m²
Gyártási profil: ME 262 törzs gyártás és a teljes gép összeszerelése
Munkások létszáma: 10.000 fő
Építés kezdete: 1944 március 9.
Gyártás vége: 1945 május

A gyár a maga 50.000 m² hasznos területével az egyik legnagyobb föld alatti gyárnak számított a Harmadik birodalom területén. 13 hónap alatt készült el 1944 márciusában kezdtek az építésébe. Az építést a közeli KL Gusen II koncentrációs tábor foglyai végezték, mely a Mauthausen-Gusen komplexum egyik tábora volt. A gyár működése során 987 Me 262-t gyártott le. A tervezett föld alatti gyárnak pedig a 85% készült el a háború végéig. A gyártás még az építéssel párhuzamosan elindult 1944 nyarán és 1945 áprilisában érte el a tetőpontját. Az építkezéseken 6.500 fő a gyártáson pedig 10.000 fő dolgozott. A mortalitási ráta ugyanakkor mauthausenben volt a legmagasabb az összes német koncentrációs tábor közül 98%. A gyár teljes kapacitása 1250 gép/hó lett volna melyet 1955-ig tudnia kellett volna tartani a tervek szerint.
Bergkristallból esténként szállították el a hajtómű nélküli gépeket vonaton, kis németországi településekre, ahol a hajtómű helyükre került. A gyár teljesen titkos volt és a pilóták sem tudták honnét érkeznek a kész gépek. Azon a német civilek pedig akik a gyárban dolgoznak nem adhatták meg a települést nevét ahol dolgoznak harmadik fél számára.
A terület az amerikaiak kezére került, de 1945 augusztusában átadták a gyárat a szovjetek részére akik mindent leszereltek, majd elpusztították az alagút rendszer központi részeit 1947 novemberében, ezzel a gyárt története véget ért és a további hasznosítást is lehetetlenné tették.
bunkerman
 
Hozzászólások: 377
Csatlakozott: 2009.01.12. 13:18

Re: Föld alatti gyárak az Alpesi erődben

HozzászólásSzerző: bunkerman » 2009.07.30. 10:40

Bergkristall képekben

Az alaprajz:
Kép

Képek az egykori járatokról:
Kép

Kép

Kép

Kép
bunkerman
 
Hozzászólások: 377
Csatlakozott: 2009.01.12. 13:18

Re: Föld alatti gyárak az Alpesi erődben

HozzászólásSzerző: Muskétás » 2009.08.03. 10:46

Nem semmi fotók, Bécs mellett is van egy ilyen gyár azt hiszem látogatható is.
Muskétás
 
Hozzászólások: 89
Csatlakozott: 2009.01.02. 18:51

Re: Föld alatti gyárak az Alpesi erődben

HozzászólásSzerző: bunkerman » 2009.09.03. 07:30

A sorozat következő helyszíne: Melk.

Fekvés: Melk (Ausztria)
Kódnév: Quarz
Hasznos gyárterület: 65.000 m²
Gyártási profil: Steyr, Daimler-Puch AG golyóscsapágygyár, Flugmotorenwerke Ostmark V-fegyverek gyártása
Munkások létszáma: 10.000 fő
Építés kezdete: 1944 ??

A föld alatti üzem tervezését és kivtelezését Melk és Loosdorf között a Wachbergben, a Fiebinger Utász Osztály végezte, mely a Kammler SS különleges stáb ausztriai építkezéseit bonyolította. A tervezett "Quartz" fedőnevű alagútrendszer 65.000 m²
alapterületűre készült, ahol a gyártósorokon kívül a vezetés irodái, és egy telefonközpont is helyet kaptott volna. A gyártáshoz 2300 gépnek lett volna elég hely, ahol 6500 munkás és 700 irodista tudott volna dolgozni. A gyár alaprajza négyzetrács jellegű volt 6 db 470 m hosszú alagútból állt. Az egyes járatokat az abc betűivel jelölték.
Az "A" járat szélessége 9,29 m magassága 8 m. Ez volt egyben a föld alatti állomás is a szállításokhoz. Ezt követően 100 méterenként következett egy újabb járat "B"-től "F"-ig elnevezve ezeket. Csak az A és B járat között volt 50 m távolság. Ezen a járatok már csak 7 m szélesekre készülek. Az "F" járatból volt egy vészkijárat még a komplexum északi részén, a déli részen pedig szintén készült egy kijárat.

A felső szinteket öltöző, fürdő, wc, étkező teveztek a munkásoknak. Ezekbe lépcsőn lehetett feljutni, de a fenső szint járatai viszont csak fele szélességűek voltak az alsókhoz képest. Ezen felül itt kaptak volna helyet az irodák is (bérszámfejtés, vezetés stb).
Az építési koncepció szerint a teljes gyártási folyamat mára föld alatt tudott végbemenni. befelé nyeranyagok jöttek volna, kifelé pedig már a késztermék került volna ki. Az egész objektum pedig bombázásoktól védve volt. A gyár saját transzformátor állomással, szivattyúkkal, és tartalék generátorokkal is rendelekzett.

Az építésre a közeli Mauthauseni koncentrációs táborból hoztak foglyokat. Mintegy 8000 fő dolgozott itt, 20% magyar zsidó volt. A maximum létszám aki ott dolgozott 10.314 fő volt.
bunkerman
 
Hozzászólások: 377
Csatlakozott: 2009.01.12. 13:18

Re: Föld alatti gyárak az Alpesi erődben

HozzászólásSzerző: bunkerman » 2009.09.03. 08:35

A Quarz fedőnevű föld alatti gyár alaprajza:

Kép
bunkerman
 
Hozzászólások: 377
Csatlakozott: 2009.01.12. 13:18

Re: Föld alatti gyárak az Alpesi erődben

HozzászólásSzerző: bunkerman » 2009.09.03. 08:38

Fotók a Quarz föld alatti gyár folyosóiról:

"A" folyosó (föld alatti állomás itt volt):

Kép

"B" folyosó (gyártósornak):

Kép
bunkerman
 
Hozzászólások: 377
Csatlakozott: 2009.01.12. 13:18

Re: Föld alatti gyárak az Alpesi erődben

HozzászólásSzerző: Muskétás » 2009.09.12. 18:02

Nem semmi kis sorozat, mennyire látogathatóak ezek a gyárak? Mikor Ausztriába megyek megnéznék egyet.
Muskétás
 
Hozzászólások: 89
Csatlakozott: 2009.01.02. 18:51

Re: Föld alatti gyárak az Alpesi erődben

HozzászólásSzerző: bunkerman » 2009.11.12. 07:33

A sorozat következő helyszíne: Ebensee.

Fekvés: Ebensee (Ausztria)
Kódnév: Zement A és B
Hasznos gyárterület: ??? m²
Gyártási profil: petróleum finomítás és harckocsi és teherautó motor gyártás (Steyr-Daimler-Puch Művek, és Nibelungenwerk gyár számára)
Munkások létszáma: 5000-6000 fő
Építés kezdete: 1943

A Peenemündeben végzett sikeres rakétakísérletek után határozták el a németek, hogy létesítenek egy föld alatti gyáratk ezek gyártására. A munkánk 1943 októberében indultak el Hans Kammer jóváhagyásával. A gyár teljesen nem készült el és sosem gyártotatak bent rakátákat. A Zement A gyárban petróleum finomítást végeztek, a Zement B gyárban pedig harckocsi és teherautó motorokat gyártottak.
1943 novemberében érkezett az első fogolyszállítmány és átlagosan 5000-6000 fő volt a táborokban, akik a gyáron dolzotak. A háború végén azonban a szovjetek előrenyomulása miatt sok tábort kiürítettek és Ebensee-be szállították a foglyokat. 1945. márjus 3-án ezért már16.448 fogoly volt itt.
Egyik gyár sem készült el telejsen. A Zement A nagyobb és jobb készültésgi fokban is volt. A Zement B gyárból egyedül az összekötő folyosó készült el telejsen és az 1,2,4 és 5 alagutak voltak használható állapotban.
A háború végén megpróbálták a foglyokat kivégezni és a 9. alagutat fel is robbantották, az ott lévő raboklal egyetemben. Ennek azonban híre ment és a többi fogoly elutasította, hogy az alagutakba menjen.
bunkerman
 
Hozzászólások: 377
Csatlakozott: 2009.01.12. 13:18

Re: Föld alatti gyárak az Alpesi erődben

HozzászólásSzerző: bunkerman » 2009.11.12. 07:45

Kép
Zement A tervrajza

Kép
Zement B tervrajza
bunkerman
 
Hozzászólások: 377
Csatlakozott: 2009.01.12. 13:18

Re: Föld alatti gyárak az Alpesi erődben

HozzászólásSzerző: bunkerman » 2009.11.12. 07:49

Néhány további kép:

Kép
Zement B egyik bejárata

Kép
Zement B 5. alagútja

Kép
Zement B. alagútja motorgyárnak berendezve

Kép
Zement A 3. alagútja

Kép
Zement A 1. alagútja
bunkerman
 
Hozzászólások: 377
Csatlakozott: 2009.01.12. 13:18

Re: Föld alatti gyárak az Alpesi erődben

HozzászólásSzerző: pyrrhus » 2009.11.28. 10:56

Bunkerman, édekesek ezek a gyárak, nem tudsz véletlenül magyarországi föld alatti gyárakról a világháború időszakából?
pyrrhus
 
Hozzászólások: 21
Csatlakozott: 2009.07.17. 08:19


Vissza: Birodalmi védőállás

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég

cron